W artykule tym opisane są Panie Profesor US z naszego Intytutu: Anna Drab-Kurowska i Agnieszka Budziewicz-Guźlecka, które z sukcesem zakończyły w pełni bardzo trudny projekt Młody e-lider. Artykuł pojawił się z okazji obchodzonego w lutym Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w Nauce.

 

 

Pewną ręką nalewają oleju do głowy. Potrafią sprawić, że trudne zagadnienia układają się w całość niczym puzzle. Są bardzo wymagające, choć w pierwszym rzędzie wobec siebie. Nic dziwnego, że także w roli kierowniczek projektów wywiązują się ze wszystkiego, do czego się zobowiązały. Obchodzony już po raz 9. Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce to dobra okazja, żeby im za to podziękować i docenić ogrom wykonanej pracy.

W lutym przypada Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, ustanowiony w grudniu 2015 r. przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jego celem jest m.in. podkreślenie znaczącej roli kobiet w rozwoju nauki i technologii oraz promowanie równości płci w świecie nauki.

– Kobiety, aktywne w różnych dziedzinach nauki, doskonale sprawdzają się także w roli skutecznych kierowniczek projektów finansowanych z Funduszy Europejskich. Ten fakt nie jest dla mnie zaskoczeniem. Warto się natomiast przekonać, co i dlaczego zaproponowały panie w kilku wybranych spośród szerokiej palety projektów realizowanych pod skrzydłami NCBR w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój oraz jakie efekty przyniosły działania ich zespołów. Może się to okazać bardzo pouczające, a zarazem inspirujące dla wnioskodawców, którzy obecnie aplikują do nas w konkursach programu Fundusze Europejskie
dla Rozwoju Społecznego
 – mówi dr Jacek Orzeł, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

A teraz oddajmy głos kobietom nauki!

 

 Uniwersytet młodych e-liderów

Powstał z myślą o dzieciach i młodzieży, ale nie był dziecinnie prosty. Przeciwnie. Projekt „Młody e-lider”,
o którym tu mowa, zostanie zapamiętany jako jedno z największych wyzwań podjętych na Uniwersytecie Szczecińskim (US). Ze względu na jego specyfikę, dużą liczbę uczestników i pandemię koronawirusa,
która zaskoczyła świat.

Tylko dzięki wielozadaniowości, która okazała się największym atutem kobiet kierujących projektem, udało się go zrealizować w 100 procentach. Nie bez znaczenia były także cierpliwość, dążenie do ukończenia zadania z sukcesem oraz wola walki, nieocenione na każdym etapie przedsięwzięcia.

Projektem „Młody e-lider” kierowała dr hab. Anna Drab-Kurowska, prof. US, wspierana we wszystkich zadaniach przez dr hab. Agnieszkę Budziewicz-Guźlecką, prof. US, która pełniła rolę kierownika merytorycznego projektu. Obie panie od ponad 20 lat są związane z Uniwersytetem Szczecińskim, gdzie prowadzą działalność naukowo-dydaktyczną, ukierunkowaną na rozwój sektorów informacyjnych. Jednym
 z obszarów ich aktywności naukowej są także badania dotyczące wykluczenia cyfrowego oraz rozwoju kompetencji cyfrowych. Obok działalności naukowej prowadzą szeroko zakrojoną działalność edukacyjną wśród uczniów szkół podstawowych i średnich, nastawioną na rozwój kompetencji cyfrowych i z obszaru przedsiębiorczości.

Podparty tak rozległym doświadczeniem w dziedzinie bezpiecznego wykorzystania nowoczesnych technologii przez dzieci i młodzież, projekt „Młody e-lider” został zgłoszony w konkursie NCBR „Trzecia misja uczelni” i uzyskał 3,2 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich w Programie Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).

Dla prof. Anny Drab-Kurowskiej szczególnie ważne było dostarczenie wiedzy o funkcjonowaniu gospodarki
 i zaszczepienie bakcyla przedsiębiorczości wśród uczniów pochodzących z mniejszych miejscowości.

– Od lat miałam okazję obserwować niewykorzystany potencjał uczniów, zwłaszcza z terenów wiejskich. Ograniczenia, z którymi się mierzyli, wynikały przede wszystkim z uwarunkowań przestrzennych oraz ekonomicznych. Projekt miał na celu zniwelowanie tych barier i pokazanie potencjału naszego ośrodka akademickiego, który pomaga zwiększyć kompetencje cyfrowe i przedsiębiorcze także bardzo młodych grup odbiorców – mówi prof. Anna Drab-Kurowska, na co dzień pracująca w Instytucie Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej US.

Młodzi e-liderzy nie ulękną się palących wyzwań współczesności. W efekcie projektu 3672 osoby – dzieci
i młodzież szkolna w wieku 7-19 lat z trzech województw – podniosły swoje kompetencje w obszarach cyfrowym, przedsiębiorczości i ekonomii. Z proponowanych aktywności korzystały zresztą całe społeczności szkolne, nauczyciele i rodzice objętej wsparciem grupy.

– Wszechobecna cyfryzacja wspiera procesy edukacyjne, ale jednocześnie stanowi poważne zagrożenie
dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – fizycznego i psychicznego. Podczas zajęć w projekcie „Młody e-lider” uczennice i uczniowie mieli szansę rozwinąć swoje umiejętności cyfrowe, które pozwolą im w efektywny
i bezpieczny sposób korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych
 – wskazuje prof. Anna Drab-Kurowska.

Choć pandemia mocno dawała się wszystkim we znaki, młodzi ludzie zdobywali wiedzę w zupełnie nowym otoczeniu. Aby otrzymać certyfikat potwierdzający wzrost kompetencji, każdy uczestnik musiał wziąć udział w 26-godzinnych warsztatach, zarówno na Uniwersytecie Szczecińskim, jak i we własnej szkole, a także uczestniczyć w lekcjach e-learningowych i ukończyć specjalny test. Dla większości uczniów zajęcia
na Uniwersytecie Szczecińskim to był pierwszy bliski kontakt z uczelnią wyższą. Zespół projektowy
z zadowoleniem obserwował, że to doświadczenie pokazało im szerokie pole możliwości rozwoju, wzmacniało kompetencje miękkie, a nierzadko i wiarę w siebie.

 

Całość artykułu można przeczytać na stronie:

https://www.gov.pl/web/ncbr/pomyslowe-skrupulatne-z-pasja-kobiety-nauki-za-sterami-projektow