MOBILNE LABORATORIUM ZDALNEGO NAUCZANIA
Jakość oferowanych usług edukacyjnych w szkolnictwie wyższym jest coraz częściej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Rozwój społeczeństwa informacyjnego wraz z postępującymi procesami globalizacyjnymi
i zmianami demograficznymi spowodowały zmianę oczekiwań w stosunku do kształcenia akademickiego,
w kontekście konieczności dostosowania polskich uczelni wyższych do wyzwań XXI wieku.
Powyższe problemy zostały także dostrzeżone przez Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno – Ekonomicznej, co skutkuje uruchomieniem Mobilnego Laboratorium Zdalnego Nauczania, wyposażonego zarówno w niezbędne narzędzia technologiczne w postaci mobilnych komputerów przenośnych, jak i określone oprogramowanie, służące realizacji ważnych celów dydaktycznych
i badawczych, do których zaliczyć należy:
- Budowę repozytorium kursów zdalnego nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem
elektronicznych materiałów dydaktycznych w postaci filmów, nagrań audio, prezentacji i zadań.
- Prowadzenie badań naukowych nad poziomem jakości wybranych trybów nauczania,
w kontekście wymagań edukacyjnych i nowych uwarunkowań społeczno – gospodarczych.
- Analizę potrzeb otoczenia gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem województwa
zachodniopomorskiego, w celu intensyfikacji współpracy nad nowymi rozwiązaniami zdalnej
edukacji zarówno z przedsiębiorstwami komercyjnymi, jak i administracją publiczną.
Przedstawione cele wskazują, iż do kluczowych komponentów w projakościowym podejściu do edukacji, związanym z globalną pandemią, zaliczyć należy: metodyczne i społeczne aspekty projektowania
i określonych ścieżek dydaktycznych oraz ich realizację z wykorzystaniem nowoczesnych technologii ICT (e-learning) w ramach przyjętego paradygmatu kształcenia, a także nowoczesne podejście do budowania aspektów strukturalnych podmiotów edukacyjnych, które będą wspierały zrównoważony rozwój, wzrost kapitału intelektualnego oraz współpracę z otoczeniem gospodarczym. Można zauważyć, że Mobilne Laboratorium Zdalnego Nauczania, stanowi odpowiedź na potrzebę łączenia aspektów strukturalnych, funkcjonalnych i społecznych instytutu, na które składają się komponenty płaszczyzny organizacyjnej, ekonomicznej, infrastrukturalnej, metodycznej i społecznej (świadoma konfiguracja dostępnych zasobów oraz koordynacja, realizacja i ewaluacja procesów edukacyjnych i administracyjnych, odpowiedzialnych za osiąganie określonych celów edukacyjnych, społecznych, ekonomicznych i organizacyjnych).
Kierownikiem Laboratorium jest dr hab. Maciej Czaplewski, prof. US
|