MOBILNE  LABORATORIUM  ZDALNEGO  NAUCZANIA

Jakość oferowanych usług edukacyjnych w szkolnictwie wyższym jest coraz częściej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Rozwój społeczeństwa informacyjnego wraz z postępującymi procesami globalizacyjnymi
i zmianami demograficznymi spowodowały zmianę oczekiwań w stosunku do kształcenia akademickiego,
w kontekście konieczności dostosowania polskich uczelni wyższych do wyzwań XXI wieku.

Powyższe problemy zostały także dostrzeżone przez Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno – Ekonomicznej, co skutkuje uruchomieniem Mobilnego Laboratorium Zdalnego Nauczania, wyposażonego zarówno w niezbędne narzędzia technologiczne w postaci mobilnych komputerów przenośnych, jak i określone oprogramowanie, służące realizacji ważnych celów dydaktycznych
i badawczych, do których zaliczyć należy:

  • Budowę repozytorium kursów zdalnego nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem
    elektronicznych materiałów dydaktycznych w postaci filmów, nagrań audio, prezentacji i zadań.
  • Prowadzenie badań naukowych nad poziomem jakości wybranych trybów nauczania,
    w kontekście wymagań edukacyjnych i nowych uwarunkowań społeczno – gospodarczych.
  • Analizę potrzeb otoczenia gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem województwa
    zachodniopomorskiego, w celu intensyfikacji współpracy nad nowymi rozwiązaniami zdalnej
    edukacji zarówno z przedsiębiorstwami komercyjnymi, jak i administracją publiczną.

Przedstawione cele wskazują, iż do kluczowych komponentów w projakościowym podejściu do edukacji, związanym z globalną pandemią,  zaliczyć należy: metodyczne i społeczne aspekty projektowania
i określonych ścieżek dydaktycznych oraz ich realizację z wykorzystaniem nowoczesnych technologii ICT (e-learning) w ramach przyjętego paradygmatu kształcenia, a także nowoczesne podejście do budowania aspektów strukturalnych podmiotów edukacyjnych, które będą wspierały zrównoważony rozwój, wzrost kapitału intelektualnego oraz współpracę z otoczeniem gospodarczym. Można zauważyć, że Mobilne Laboratorium Zdalnego Nauczania, stanowi odpowiedź na potrzebę łączenia aspektów strukturalnych, funkcjonalnych i społecznych instytutu, na które składają się komponenty płaszczyzny organizacyjnej, ekonomicznej, infrastrukturalnej, metodycznej i społecznej (świadoma konfiguracja dostępnych zasobów oraz koordynacja, realizacja i ewaluacja procesów edukacyjnych i administracyjnych, odpowiedzialnych za osiąganie określonych celów edukacyjnych, społecznych, ekonomicznych i organizacyjnych).

Kierownikiem  Laboratorium  jest  dr hab. Maciej Czaplewski, prof. US